Thursday 23 June 2016

Tips hilang jerawat, parut jerawat & kulit cerah 💋


Nak hilang parut jerawat?
Nak hilang jerawat?
Nak cerah?

        haahahahahahaaaaa  Aku ni bukan sesiapa nak cakap pasal petua2 cantik ni. Tapi nak tunjuk gambar aku masa tingkatan 1 kalau xsilap. Sebelah kiri tu masa zaman kegelapan aku dulu lah. Yang kanan tu boleh dikatakan zaman kecerahan aku lah hikss
Eh yg gambar bawah tu terbalik pulek. Ok biar malas nak tukor dah 😝





       Aku start tumbuh jerawat penuh satu muka ni masa aku tahun 3. Pelik kan! Aku ni laaaaaaagi pelik bak hang. Aku dah la belum puberty lagi time tu tiba2 xada angin xada ribut jerawat2 aku boleh pulak beranak banyak2 atas muka aku ni. Mula2 tu aku buat lek je la sebab aku bukan tahu erti hodoh tu. Tapi bila kawan2 start notice muka aku yg kebiasaannya peloles tiba2 berkerutu, mula lah lemparan kutukan bertubi2 kat aku diorang bagi. Eventhough time tu aku kecik lagi, aku dah boleh rasa sedih tu. Aku malu sangat muka aku jadi macam tu. Macam2 benda aku pakai tapi still xberjaya. Aku sengsara muka aku macam tu since tahun 3 till hujung tingkatan 2. haaa lepas tu kau semua mintak petua bagai. Bukan aku nak bangga, aku bersyukur sangat sengsara aku tu hilang. Sebab tu lah aku nak share so that orang yg sengsara macam aku dulu tu, bolehlah dapat remedy/cure yang aku share ni. in shaa Allah

       Banyak je produk aku pakai. Sampai aku xsure mana satu yang success mencantikkan menfloleskan muka aku ni *xdela feloles mana pun. So aku share produk yang aku rasa yakin seyakin yakinnya memang ubah muka aku ni dari si hodoh ke si feloles. ACECEWAHHH KAU ! hahahaha.

1.PRODUK PERTAMA
NIXODERM



oK. Apa yang nixoderm ni sumbangkan is dia hilangkan jerawat aku. Mula2 aku xpercaya, mak sedara aku yang recommend kan tapi aku try jelah sebab dia bagi dia punya kat aku. Xpayah aku susah2 nak pergi cari kan. Murah nak mampos macam mana aku nak percaya kan. P/S:gambar tu aku google so harga sekarang aku xsure berapa. 

cara aku pakai:
1. sapu whole face before tidur *sebab whole face aku berjerawat time tu
    -memang akan rasa panas sikit tapi kejap je. tahan la sikit kata nak lawa.
2. bangun tidur basuh pakai pencuci muka.
    -susah sikit nak basuh krim ni so bersabar okey

Aku pakai dalam 3 bulan if im not mistaken. Bila mak sedara aku datang, dia terkejut jerawat aku makin kurang sangat2. PLUS kulit aku makin cerah! 


2. PRODUK KEDUA
PEELING MUNDISARI


ok. Niat aku kat sini bukan nak promot mustika ratu okey. Ingat x aku cakap muka aku berkerutu tadi. Produk ni ayah aku yang syorkan sebab ayah aku cerita dulu dia pon berjerawat jugak, but then jerawat dia hilang. Tapi tinggallah parut2 jerawat yang ketegaq xmau hilang2. Lepas dia pakai dua2 barang tu, alhamdulillah parut jerawat dia makin kurang.

So, aku pon try, alhamdulillah, memang parut jerawat aku berkurang. Kulit licin weh. Sebab dia pun act as scrub taw! Pakai dalam 3 bulan jugak la. Ramai kawan tegur and minta petua ni. Biaq p lah lama asalkan berkesan.

cara aku pakai:
1. letak sedikit serbuk peeling di atas telapak tangan.
2. tambahkan sedikit air mawar dan kacau sebati.
3. gosok dekat parut2 jerawat yang ketegaq tu.
4. bilas


3.PRODUK KETIGA
SOY COLLAGEN



Lepas hilang jerawat dengan parut jerawat, mestilah kita nak putih gebu kan. Dulu2 aku miskin. Budak sekolah kan nak cari duit macam mana nak beli collagen yang mahai nak mampuih tu. So aku pon belilah apa yang aku mampu. Tudia, soy collagen 3 kotak RM60. Murah bak hang lah nak bandingkan dengan yang lain kan. Dulu aku beli yang merah tu. Memang ada dua tu je, coklat and merah. Aku makan dalam 6 kotak. Bukan la aku makan 6 kotak baru putih. Lepas 3 kotak tu orang tegur dah aku main putih. Aku mampu beli sampai 6 kotak je sebab aku dah xda duit lepas tu HAAHHAHAHA.

cara aku pakai:
1. follow rules kat kotak tu hihihi


4.PRODUK KEEMPAT
AIR BERAS


Kali ni bukan produk and senang gila korang nak dapat. Lepas korang basuh beras tu apa kata korang simpan air beras tu sikit. Dulu aku rajin lah buat macam ni, yelah muka xlawa so kene lah put a lot of efforts nak cantik kan. Dalam seminggu jugak lah aku buat ni ada yang tegur cakap makin cerah lah, berseri lah and so on. Aku xtipu!

cara aku pakai:
1. aku ambil air basuhan yang pertama. *mak sedara aku cakap lagi berkesan. wallahualam
2. basuh muka sebanyak 7x disertakan dengan selawat ke atas nabi *niat supaya Allah percantikkan rupa parasku sebagaimana Allah mempercantikkan akhlakku.

__________________________________________________

Semua produk yang aku cerita tu aku xada bohong satu pon. Terpulanglah kat korang nak try ke x kan. Lagipun, setiap orang kulit lain2. Maybe berkesan kat aku xberkesan kat korang. Nanti kalau aku teringat lagi produk lain aku pakai yang success kat muka aku, aku cerita kat sini lagi. Sebab aku dah 21 tahun. Mana nak ingat produk dulu2. Then aku jugak nak bagitahu la produk apa aku pakai sekarang yang kekalkan aku kulit xberjerawat macam gambar mula2 tu.

Produk yang aku pakai sekarang:

 Pencuci muka ni aku pakai memang lembut kat muka aku. Aku pernah try pakai yang mud punya, habis berjerawat muka aku. Mybe aku xsesuai dengan yang mud tu. Ingat, lain orang lain kulit!













Tiga2 ni je aku pakai buat masa sekarang. Aku xada ambil mana2 supplement/collagen sebab tengah pokai. kahhh! Aku harap dapat bantu korang yang baca blog aku ni serba sedikit. Thank you for reading :) #muahciked

2 comments:

Anonymous said...

nak tanya, serum takyah pakai pun takpe ke? lepas dah cuci muka terus sapu nixoderm tu ye?

Wanilatiff said...

Yup, dulu masa saya pakai nixoderm, saya memang takda apply any serum. After cuci muka, terus apply nixoderm before tido. Pedih sikit tapi, beauty is pain kan.

Tapi sekarang, muka saya syukur alhamdulillah better than before, jerawat timbul seketul dua je tu pun sebab nak period. Therefore, saya stop about 6-7 years dah pakai nixoderm. Saya apply basic skincare routine. Saya ada tulis dalam blog baru-baru ni my daily skincare routine. Selamat membaca :)