Wednesday 26 February 2020

Tips nak cari bilik sewa

Ok sekarang aku saje nak menaip thats why tips bilik sewa pun aku nak bagi. Macam takde kerja kan. Tapi who knows benda ni ada orang search so whyyyy notzzzzz !

Lets get starteddddddd ☝

Ok 1st thing of course korang kena tanya diri korang. Korang nak yang macam mana. Sewa bilik ke? Sewa rumah ke? Macam aku ni single, so aku prefer sewa bilik sebab buat apa aku nak sewa rumah sedangkan aku duduk sorang. Moreover, aku kerja. Balik rumah aku nak terus tidur. And most importantly, aku nak bilik aku single sebab i want my PRIVACYYYY !! Kalau nak call boyfriend nak manja-manja, tak nak la ada orang lain dengar kan. Nanti dia muntah darah pulak. SHERAM MAKKK ~

So, aku listkan apa yang aku nak untuk bilik yang aku nak sewakan macam dekat bawah ni. Depends tau. Setiap orang lain-lain so buat korang punya list sendiri hehe :

Keperluan

1. Fully furnished (ex:katil, almari dll)
2. Toilet
3. Washing machine
4. Parking (to those yang ada kereta)
5. Dapur memasak
6. Muslims only / Tak boleh bawak lelaki masuk
7. Kipas syiling
8. Peti sejuk

Kehendak

1. Swimming pool
2. Gym
3. Aircond
4. TV
5. Seterika
6. 24 hour security

Okay lepas dah list, cari website seperti di bawah. Korang make sure lah apa yang korang list ada dalam details yang dia attach dekat website dia. Kalau tak ada, korang cari lain. Bawa bersabar ya. Nak cari bilik/rumah sewa ni at least 3 bulan sebelum nak pindah. Supaya korang boleh observe elok-elok mana yang terbaik. Memang lah kita balik nak tidur je tapi kalau dah bilik air pun tak ada takkan korang nak cebok dekat kedai mamak ???!!!

Tapi korang kena ingat, bilik/rumah sewa usually nak urgent. Contohnya korang nak sewa 3 bulan lagi, selalunya dia taknak sebab dia nak terus cari penyewa asap. Thats why, 3 bulan before target/study je dulu korang nak rumah area mana (ex: dekat dengan workplace/dekat dengan dobi/kfc/mcd). Sebab sometimes, korang main tembak je sebab malas, at the end dapat dalam hutan. Kan payah tu ???!!

Ni yang paling penting ----> Korang kena view rumah dulu sebelum buat payment !!! Kalau korang tak view, aku takut korang silap. takut indah khabar dari rupa. Aku pernah kena. Apa-apa pun, view dulu rumah sebelum decide nak sewa okay ?

Okay, bawah ni ada few websites/socmed yang aku guna untuk cari bilik sewa:

1. Mudah.my (https://www.mudah.my/Selangor/bilik+sewa-for-rent)
2. Ibilik (https://www.ibilik.my/)
3. Tixuz (https://my.tixuz.com/)
4. Telegram
5. Twitter
6. Facebook

Yang mudah aku attach selangor punya link tapi dekat situ boleh filter tempat, harga and banyak lagi dekat website tu. Takdelah susah korang nak cari nanti sebab korang boleh filter apa yang korang nak and taknak kan.

Untuk telegram, facebook and twitter, korang taip je "rumah sewa (area mana korang nak sewa)" nanti keluar banyak-banyak, korang follow (twitter), join (telegram) / friend (facebook) tersebut. Senang bukan?

FYI, saje nak bagitahu, aku dapat rumah condo, bayaran RM280.00/month ada swimming pool gym, bilik single and pastinya selesa. Slack dia just takda washing machine so aku basuh pakai tangan tapi pada aku worth dengan harga. Goodluck cari bilik sewa. !!!

No comments: